Spørsmål om stillingen?
Kontaktperson:
Sven Inge Sunde
Styreleder
948 02 613
Kontaktperson:
Svein Salen
Økonomi og administrasjonssjef
900 52 710.
Hernes Institutt er en ideell stiftelse lokalisert i Elverum, og er en landsdekkende leverandør av spesialhelsetjenester innen arbeidsrettet rehabilitering, gjennom statlige driftsavtaler. Vi benytter en kognitiv, adferdsrettet og tverrfaglig behandlingsmodell med mål om å styrke pasientens deltakelse i arbeidsliv og/eller utdanning. Vår visjon er "Arbeid som helse" og vårt verdigrunnlag er styringsverktøy for virksomheten.
Våre ansatte har høy og bred kompetanse innen helsefag, arbeidsliv og velferdstjenester, og de har et tett samarbeid i pasientforløpene, herunder samarbeid med arbeidsgivere, NAV, fastleger og andre relevante eksterne samarbeidspartnere. Totalt har stiftelsen 43 årsverk fordelt på behandlings-, administrasjons- og driftsavdeling. Stiftelsen er akkreditert etter CARF medical rehabilitation program, en internasjonal akkrediteringsinstans for helse- og omsorgstjenester.
Stiftelsen er i omstillingsprosess i forbindelse med inngåelse av ny rammeavtale med Helse Sør-Øst RHF fra 1. juli 2926, som gir forutsigbar drift i inntil ni år. Vi har tydelige mål om å gjøre arbeidsrettet rehabilitering til et sentralt satsingsområde i helse- og velferdspolitikken for å bidra til lavere sykefravær i Norge.
Da vår nåværende direktør skal gå av med pensjon er det ledig stilling som direktør ved Stiftelsen Hernes Institutt.
Arbeidsoppgaver og ansvar
Vi søker en strategisk og tydelig leder som vil videreutvikle Hernes Institutt og styrke vår posisjon som en ledende aktør innen arbeidsrettet rehabilitering. Som direktør får du en sentral rolle i et sterkt fagmiljø og store muligheter til å påvirke utviklingen av feltet nasjonalt.
Direktøren har det overordnede ansvaret for daglig drift og strategisk utvikling av stiftelsen. I tråd med Stiftelsesloven paragraf 35 og styrets føringer. Rollen krever fysisk tilstedeværelse på instituttet.
Hovedansvaret omfatter:
- Å synliggjøre stiftelsen som en ledende aktør innen arbeidsrettet rehabilitering og bidra aktivt til samfunnsutvikling og politikkutforming på området.
- Å sikre systematisk arbeid med kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet, forskning og utvikling.
- Å videreutvikle vår kultur for verdibasert ledelse, vårt gode arbeidsmiljø og helhetlige, koordinerte pasientforløp.
- Å ha et overordnet ansvar for økonomi, personalledelse og administrasjon, inkludert risikostyring og internkontroll.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning fra universitet/høyskole
- Solid ledererfaring, gjerne fra tilsvarende virksomhet innen helse, rehabilitering eller offentlig forvaltning.
- God forståelse for styrings- og rammebetingelser innen økonomi, jus og offentlig forvaltning.
- Kunne drive tillitsbasert og verdiforankret ledelse, og evne til å lede høyt kompetente fagmiljøer.
- Kunne drive strategisk arbeid, interessepolitikk og myndighetsdialog.
- Dokumentert erfaring med virksomhetsstyring, inkludert risikostyring og internkontroll
- Erfaring med å utarbeide faglige rapporter, analyser og saksframlegg.
- Forståelse for tverrfaglige behandlingsforløp og helhetlig pasientoppfølging.
Personlige egenskaper
- Forstår betydningen av gode og helhetlige tjenestetilbud innen arbeidsrettet rehabilitering, både på individ og samfunnsnivå.
- Er en proaktiv og samlende leder med høy gjennomføringsevne.
- Har strategisk blikk og evne til å skape engasjement internt og eksternt.
- Har meget god skriftlig og muntlig framstillingsevne.
- Er fleksibel, løsningsorientert og samarbeidssterk.
Vi tilbyr
- En sentral lederstilling i en etablert og anerkjent institusjon innen arbeidsrettet rehabilitering.
- En mulighet til å påvirke et fagområde med et viktig samfunnsoppdrag.
- Et engasjert og godt arbeidsmiljø med eierskap til virksomheten.
- Gode pensjonsordninger gjennom KLP
- Lønn etter avtale
Søknadsfrist 4.januar 2026
Søknad sendes til:
Økonomi og administrasjonssjef Svein Salen, på e-post: svein@hernesinstitutt.no