Klinikkdirektør - Prehospital klinikk        Sykehuset Innlandet HF

Ansettelsesform: Fast

Publisert

INFORMASJON

Tjeneste

Klinikkdirektør - Prehospital klinikk

­

Arbeidsgiver

Sykehuset Innlandet HF

­

Sted

Brumunddal

­

Søknadsfrist

24.08.25

Sykehuset Innlandet står foran spennende og utfordrende utviklingsprosesser i årene fremover. Arbeidet med å realisere framtidig sykehusstruktur med et nytt og moderne Mjøssykehus innebærer endringer i pasient- og arbeidsflyt, organisering og kultur. Som en viktig del av dette arbeidet endres ledelses- og organisasjonsmodellen for de somatiske divisjonene til fagorganisering fra 1. januar 2026. I den forbindelse endrer divisjon Prehospitale tjenester navn til Prehospital klinikk. 

Prehospital klinikk er organisert med 4 avdelinger med egne avdelingssjefer for AMK og pasienttransport-, Ambulanse-, Luftambulanse- og Kompetanse-avdeling i tillegg til ansvar for oppfølging av det desentrale somatiske tjenestetilbudet ved to Lokalmedisinske sentra (LMS i Nord-Gudbrandsdal og Valdres). Klinikkdirektør er også tillagt det overordnede ansvaret for oppfølging av Beredskapsarbeidet i helseforetaket. Klinikken består av i overkant 500 årsverk. 

Klinikkdirektør for Prehospital klinikk vil ha en sentral rolle i videreutviklingen av Sykehuset Innlandet i kombinasjon med å ha et overordnet ansvar for utvikling og daglig driften av klinikken. Arbeidet med å beholde og rekruttere dyktige fagfolk er viktig for å kunne tilby gode helsetjenester til befolkningen i Innlandet. 

Til å lede Prehospital klinikk søkes en trygg og erfaren leder, med solid ledererfaring og dokumenterte resultater fra komplekse / kunnskapsintensive virksomheter.

For mer informasjon om Sykehuset Innlandet HF, besøk Sykehuset Innlandets hjemmeside: https://www.sykehuset-innlandet.no/

Arbeidsoppgaver

  • Overordnet ansvarlig for klinikkens drift og resultat, økonomi og personal
  • Ansvarlig for virksomhetsstyring og internkontroll i klinikken
  • Ansvarlig for at pasienttilbudet i klinikken er i tråd med eiers oppdrag og nasjonale føringer
  • Ledelse av og løpende støtte og veiledning til nivå 3-lederne, og gjennom det utvikle god ledelse på alle ledernivå
  • Sikre effektiv og god organisering og ressursutnyttelse
  • Bidra til et godt partsamarbeid og gode samarbeidsforhold med klinikkens samarbeidsparter både internt og eksternt
  • Som en del av foretaksledelsen ha medansvar for helhetlig styring og utvikling av Sykehuset Innlandet

Kvalifikasjoner

  • Minimum treårig høgskole-/ universitetsutdanning, gjerne også lederutdanning
  • Solid ledererfaring fra større komplekse og kunnskapsintensive organisasjoner med dokumentert gode resultater
  • Erfaring fra partsamarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten
  • Ha ledet større omstillings-/ endringsprosesser 
  • Erfaring fra økonomi- og virksomhetsstyring og internkontroll
  • Erfaring fra spesialisthelsetjenesten og aktuelle fagområder innenfor ansvarsområdet, er ønskelig
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne

Personlige egenskaper

  • Analytisk, strukturert og helhetstenkende
  • Evne til strategisk og langsiktig tenkning 
  • Samarbeidsorientert og involverende, men også med evne til å ta beslutninger og stå ved disse 
  • Gjennomføringsterk, handlekraftig og robust, og med stor arbeidskapasitet 

Personlige egenskaper vil bli vektlagt i rekrutteringsprosessen.

Vi tilbyr

  • Lønn etter avtale
  • Gode pensjonsordninger i KLP
  • Egne forsikringsordninger
  • Tilsetting skjer på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, tariffavtaler og reglement. 
  • Bedriftsidrettslag SI Aktiv: https://www.siaktiv.no/

Etter søknadsfristens utløp vil offentlig søkerliste bli utarbeidet. Hvis søker har krysset av for ønske om ikke å fremkomme på offentlig søkerliste, vises det til offentleglova § 25, annet ledd. Helseforetaket vil gjøre en vurdering av om kriteriene for å bli unntatt fra søkerlista er oppfylt. Det gjøres oppmerksom på at en søknad kan bli offentlig selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlista. Søkeren vil i tilfelle bli varslet om dette.

Kopi av relevant utdanning og tjenesteattester må legges ved i søknaden. 

Sykehuset Innlandets oppgaver er pasientbehandling, utdanning, forskning og opplæring av pasienter og pårørende. Vi har virksomhet på mer enn 40 steder i Innlandet innenfor somatikk, psykisk helsevern, rusomsorg og prehospitale tjenester. Som ett av landets største helseforetak med 9 000 ansatte og et stort antall faggrupper, er vi Innlandets største kompetansemiljø.

Sykehuset Innlandet ønsker at våre ansatte skal gjenspeile befolkningens mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, kulturell og etnisk bakgrunn. Det samme gjelder om du har hatt et lengre avbrudd fra arbeidslivet. 

Powered by Labrador CMS