Spørsmål om stillingen?
Kontaktperson:
Aksel Nikolai Norum
Fagsjef for topplederrekruttering
Vil du være med på å gjøre en reell forskjell for pasienter, pårørende og brukere av helse- og sosialtjenesten i Oslo og Akershus? Vi søker nå etter et synlig og faglig sterkt ombud som virkelig brenner for å sikre rettigheter, kvalitet og ansvarlighet i helsetjenestene!
I denne stillingen vil du lede og videreutvikle Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus og Sosial- og eldreombudet i Oslo og være en synlig samfunnsaktør med tett dialog med pasienter, brukere, pårørende og relevante myndigheter.
Du skal jobbe for å ivareta pasienter, brukeres og pårørendes behov, interesser og rettsikkerhet overfor den statlige spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse-, sosial- og barnevernstjenesten, og for å bedre kvaliteten i disse tjenestene. Arbeidet utføres på fritt og selvstendig grunnlag, uavhengig av administrativ og politisk ledelse i kommunen. Det er ønskelig at Ombudet er i media og kan kommentere både enkeltsaker og utfordringer på systemnivå.
For å lykkes i stillingen må du balansere dialog med brukergrupper, tjenester og forvaltningsnivåer opp mot det daglige arbeidet som øverste leder for Ombudet. Kontoret har 21 ansatte fordelt på tre fagteam og administrativ stab.
Stillingen er en åremålsstilling på 6 år uten mulighet til forlengelse.
Arbeidsoppgaver
Kvalifikasjoner
Personlige egenskaper
Vi tilbyr
Webcruiter-ID:4795343134
Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus, Sosial- og eldreombudet i Oslo skal arbeide for å ivareta pasienter, brukeres og pårørendes behov, interesser og rettsikkerhet overfor den statlige spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse-, sosial- og barneverntjenesten, og for å bedre kvaliteten i disse tjenestene.
Vår visjon er at vi skal være ombud for rettferdige og likeverdige helse-, sosial- og omsorgstjenester og at vi skal bidra konstruktivt, klokt og kritisk. Vi er uavhengige og våre verdier er brukerorientering, redelighet, engasjement og respekt.
Hvert år mottar vi ca. 6.500 henvendelser og klager fra pasienter, brukere og pårørende. Vi rådgir, orienterer om rettigheter og bistår i klageprosesser. I tillegg tar vi opp prinsipielle saker/problemstillinger med kommunene og helseforetakenes administrative og politiske ledelse.
Vi er i dag 22 ansatte ved kontoret og er organisert i fire team:
1. NAV sosialtjeneste, barnevern og tjenester til rusavhengige 2. Kommunale helse- og omsorgstjenester 3. Spesialisthelsetjenester 4. Administrasjon
Vi holder til i fine lokaler i Oslo sentrum. Ombudet et IA-bedrift og har som mål at våre ansatte skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det. I henhold til offentlighetsloven kan søkeren føres opp på offentlig søkerliste, selv om det er anmodet om anonymitet. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet.