Drammen kommune søker ny virksomhetsleder for
Aktivitet og rehabilitering - en virksomhet i utvikling med en spennende
portefølje av tjenester som dekker et bredt spekter av innsatsområder og
samarbeid.
Aktivitet og rehabilitering er en av tre virksomheter innenfor Helsetjenester.
Virksomheten har ansvaret for fysioterapi, både utført av kommunalt ansatte og
avtalefysioterapeuter, ergoterapi, logopedi, samt hjelpemidler og teknologi.
Virksomheten har et tverrfaglig team som jobber med rehabilitering. Vi jobber
også med hverdagsrehabilitering, gjennomfører forebyggende hjemmebesøk og har
tiltak som Sterk og stødig og fallforebyggende arbeid. Det er nesten 70 årsverk
ansatt i virksomheten, i tillegg til omtrent 70 avtalefysioterapeuter.
Virksomhetslederen rapporterer til kommunalsjef for Helsetjenester.
Arbeidsoppgaver
Overordnet administrativ og strategisk ledelse av
virksomheten, med ansvar for fagutvikling, personalledelse og økonomi
Sikre en strategisk utvikling av virksomheten i tråd med overordnede planer,
lokale og nasjonale føringer
Bruke og utvikle de ansattes kompetanse på en mest mulig hensiktsmessig måte
og sikre god samhandling mellom ulike fagområder og med andre deler av helse-
og omsorgstjenestene
Håndtere balansegangen mellom forebyggende, rehabiliterende, vedlikeholdende
og kompenserende tiltak
Omstille virksomheten til å møte hensynet til å satse på forebyggende tiltak
og samtidig kunne møte utfordringer med flere eldre som bor hjemme
Kvalifikasjoner
Krav om autorisasjon som helsepersonell på
bachelornivå
Høyere utdanning fra relevant helsefaglig utdanning, gjerne på
masternivå
Må ha relevant ledererfaring og bør ha formell lederutdannelse, gjerne på
masternivå
Det er også ønskelig med erfaring fra:
Fysioterapitjenester, ergoterapitjenester og
hjelpemiddelformidling, og erfaring fra overordnet ledelse av tilsvarende
tjenester
Ledelse av avtalefysioterapeutordningen og erfaring og forståelse knyttet til
avtaleverket
Drift og kvalitetsutvikling innen økonomiske og juridiske rammer
Du bør ha:
God innsikt i, og et strategisk og langsiktig blikk for,
tjenesteområdet
God digital kompetanse og kjennskap til velferdsteknologi
God rolleforståelse, organisasjonsforståelse og god innsikt i offentlig
forvaltning og politiske prosesser
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves
dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder
ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
Leder gjennom tillit, åpenhet, tydelighet og involvering
Er engasjert og dedikert og evner å inspirere og motivere
Er strukturert, selvstendig og kan stå i krevende situasjoner
Er beslutningsdyktig, resultatorientert og sørger for framdrift og god
implementering av beslutninger
Kommuniserer på en klar, presis og strukturert måte, både muntlig og
skriftlig
Samarbeider konstruktivt med og veileder avdelingsledere og
medarbeidere. Bidrar til psykologisk trygghet - både innad i ledergruppen og i
ansattgruppen
Personlige egenskaper, lederegenskaper og gode kommunikasjons- og
samarbeidsevner vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
Et godt og utviklende arbeidsmiljø med faglige
utfordringer
En spennende virksomhet i utvikling
Gode lederkolleger og kompetente medarbeidere
Lønn og oppstart etter avtale
Medlemskap i Drammen kommunale pensjonskasse
Lederutvikling
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester.
Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne
portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre
opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Drammen kommune hviler på tre bærebjelker: Et sterkt
deltakerdemokrati gjennom aktiv innbyggermedvirkning, tjenester nær innbyggerne
og en offensiv stedsutvikling som skaper attraktive lokalsamfunn. Kommunen
ligger sentralt til i Buskerud fylke, og har vel 100 000 innbyggere og rundt 8
000 ansatte.